Den evige snobben

Tänker vidare på stilfenomenet och dröjer mig kvar vid begreppet 'snobb'. Läser Bourdieu, som potentiellt betraktar samtliga individer, oavsett socialgrupp, för snobbämne. Bourdieu beskriver att de preferensvariationer som går att vaska fram i en kultur och i dess samhälle i första hand baseras på sociala variabler och är allt annat universella och eviga. Det som möjligt är "evigt", är viljan och kraften hos individen (och hens grupp) att skapa en distinktion, ett manifesterat ställningstagande i relation till det omkringvarande. Likt den konstnärliga blicken som Bourdieu så förtjänstfullt studerat, gör stilblicken detsamma; antar formen av den sinnliga kunskapens specifika logik, riktning och mening i sitt sökande efter objekt att personifiera sig med. Den symboliska produktionen av stilvärden skär rakt igenom hela samhället och är inget specifikt "överklassfenomen" som skulle rymma en raffinerad och förfinad kunskap, dold för mer "kulturfattiga" grupper. Varje stilchattering bär sin förfining, sin särskilda känsla för detaljer och kanske främst för gränsen mot "det andra". Om detta går att få en bild av i Kristin Nords artikel i HD;http://www.hd.se/2016-07-03/viktigast-for-politikern-att-aga-sin-stil , med fokus på politiker och deras val av klädstil och yta. Uppenbarligen är den "smak" som vi innehar och får oss att välja i huvudsak ett kvitto och en bekräftelse på att vi uppfyller de sociala förväntningar som omger oss. På så sätt visar vi vår tillhörighet med den grupp vi hamnat hos eller orienterat oss mot. Vår lyhördhet för lokala "Curator groups" är en förmåga att jämföra med ett i det närmaste absolut gehör, för att närma oss delar av Goffmans tankar om vår förmåga att läsa av vår tillvaro (Goffman (1951:303-304)). Att noga lyssna av och följa de inflytelserika idiom som på sätt och vis "härskar" i vår omgivning ger oss lokala och kortsiktiga vinster, men samtidigt skapar en uppenbar bakbundenhet och konformitet såväl som avstånd till andra grupper i samhället. Stilbegreppet är i sin vida bemärkelse en fråga om alla våra val som summativt utgör och definierar oss som sociala varelser, som avgränsar och på sätt och vis isolerar oss. Såhär skriver Bourdieu fram vad smak i själva verket är;


Tastes (i.e. manifested preferences) are the practical affirmation of an inevitable difference. It is no accident that, when they have to be justified, they are asserted purely negatively, by the refusal of other tastes. In matters of taste, more than anywhere else, all determination is negation; and tastes are perhaps first and foremost distastes...The most intolerable thing for those who regard themselves as the possessors of legitimate culture is the sacrilegious reuniting of tastes which taste dictates shall be separated (Bourdieu 1984: 56-57, quoted in Bryson 1996: 886).


Så snobben, hur blev det med hen? Förutom att denna gestalt går att finna överallt, om vi skrapar om än så lite på ytan, tycks ordet och begreppet ofta användas som ett skällsord eller signifikant utpekande av den avvikande och inte ortodoxt rättrogne stilförkunnaren. Snobben manifesterar något "mer", något "för mycket", i relation till de lokala "curator grupperna". "Snobben" blir därför snarare ett uttryck för en gestalts vanor framför ett omdöme som beskriver individen i-sig (vad det nu skulle kunna tänkas vara?!), i relation till den, eller de, som fäller omdömet. Snobben, är enligt Bourdiues logik, som jag tolkar det, en betäckning på och markering av att den individ som ådragit sig bedömningen av epitetet är på väg att placera sig på ett allt för stort avstånd från den sociala gruppens stilavtal (eller sedan en kortare eller längre tid redan befinner sig på ett långt socialt avstånd). Kort sagt; snobben nynnar på en annan visa än den som utpekar i stunden. Makt, narcissistiska tendenser eller ekonomi uteslutet ur reflektionen, kanske trots allt väcker en och annan fundering kring vår egen roll och position i allt vad som gäller stil, smak och identitet.

  • ISSA ISSA » Jag - emballage:  ”Hej ! Jag har emballage får din konst . JAG -EMBALLAGE. / ISSA”

  • Marie vR » Påminner mig:  ”Jag älskar dina underfundiga, tänkvärda, mångfascetterade, naiva bilder!”

-

-